5.0
5/5

Over contentmarketing

Voor velen een alledaags begrip, maar voor misschien ‘net zovelen’ een bulkterm waar weinig lading achter zit. In deze blog vertellen we je over contentmarketing, wat dit is en wat jij hiermee kunt.

Over contentmarketing.

Voor velen een alledaags begrip, maar voor misschien ‘net zovelen’ een bulkterm waar weinig lading achter zit. In deze blog vertellen we je over contentmarketing, wat dit is en wat jij hiermee kunt.

Contentmarketing als jouw nieuwe ambassadeursstrategie

Het doel van contentmarketing: je doelgroep ambassadeur maken van jouw merk. Weer zo’n mond vol, maar kortom houdt contentmarketing het volgende in: ‘contact zoeken met je doelgroep met als doel deze aan te trekken en te verbinden door middel van het aanbieden van relevante informatie (content). Ervoor zorgen dat je doelgroep jouw merk in de smiezen krijgt, zonder dat je direct jouw product of dienst voorop stelt. Dat jij je klanten erop wijst hoe ze een fietsband moeten plakken, terwijl jij misschien wel nieuwe fietsbanden verkoopt (you get me?).

Als je zelf op zoek zou gaan naar organisaties die contentmarketing toepassen, kom je waarschijnlijk al gauw tot de conclusie dat die ‘big guys’ waar je naar kijkt dit aardig onder de knie hebben. Je zult blogs lezen over artikelen die voor jou wellicht relevant zijn, maar waar een organisatie achter zit die iets te bieden heeft waar jij ook wel eens interesse in zou kunnen hebben. Dit is geen toeval: dit is een doordachte zet op het gebied van contentmarketing.

Wat kun jij ermee?

De tijden zijn veranderd. De Tupperware Home Parties van vroeger maken plaats voor mooie plaatjes en praatjes op Social Media. De salesjongens die zo’n 50.000 kilometer per jaar sturen in hun altijd net gewassen stationwagen maken plaats voor gerichte SEO en SEA campagnes die jou inspireren, beïnvloeden en wellicht aanzetten tot kopen.

Contentmarketing kan ervoor zorgen dat jouw merk flinke stappen gaat zetten in de richting van een groot klantenbestand, loyale ambassadeurs en een succesvolle zaak. En, mocht je in die doelgroep horen die bij het lezen dacht: contentmarketing is nieuw voor me? Dat is prima, maar contentmarketing bestaat al zolang als de weg naar Keulen. Wat dit anno 2020 (en iets eerder) een doeltreffende marketingtool maakt zijn de online media die ervoor kunnen zorgen dat content nagenoeg kosteloos gevonden, gedeeld en geconsumeerd kan worden.

Hoe te beginnen met contentmarketing?

Nadat je bovenstaande stuk hebt gelezen en denkt: ‘hier wil ik iets mee doen’, vertellen we je graag wat over de basisprincipes van contentmarketing in de vorm van 3 peilers. Laten we beginnen met het begrip ‘content’: de vorm en inhoud van een boodschap en de eerste peiler. Voorop gesteld staat dat we content niet als een Tupperware party moeten aandringen, maar mensen dit zélf moeten willen vinden. Read that twice: de essentie is dat je mensen er niet mee lastig valt maar dat het gevonden wordt wanneer mensen naar jouw content op zoek gaan. Relevante content dus, aan de hand van jouw doelstellingen (waarover later meer).

De tweede peiler is het medium waarop je de content plaatst. Hierin maken we onderscheid tussen owned media (eigen media, zoals je website, e-mail en social media kanalen), earned media (redactionele aandacht zoals een (online) krant) en paid media (zoals Google Adwords maar ook billboards, radio of TV-reclame).

De derde peiler: zoekmachine optimalisatie. Ervoor zorgen dat de doelgroep naar jou komt, dat je content gezocht en gevonden kan worden. Dus niet gaan bellen en opdringen, maar met beleid content publiceren waar jij op gevonden kan worden.

Gericht aan de slag met contentmarketing

Geld in een put storten houdt niemand van, tenzij je met je future wifey of hubby ergens in een pittoresk plaatje in Italië bent waar je graag je liefde wilt verzilveren. Maar dan is een euro’tje, misschien twee, wel de max. Laten we voorop stellen: een gerichte contentmarketing campagne kost tijd, geduld en een stukje expertise. Ook wij vinden het wiel niet twee keer uit en laten ons inspireren over contentmarketing, in dit geval heeft Shane Barker hier een leuke infographic van gemaakt. De grootste ‘motivator’ staat bovenaan: 29% van alle marketeers zijn succesvol op het gebied van contentmarketing. In kritische communicatie: 71% dus niet. Wow, dat is veelbelovend, don’t you think? En dan nóg een kritische noot: contentmarketing kan je bedrijf maken of kraken. Retespannend dus ook nog!

But do we say yes to the dress? Ja, contentmarketing is nog steeds de ultieme marketingtool om die klapper van de eeuw te maken, mits je het goed uitvoert. We geven je een vijftal stappen die je kunt doorlopen om bij die 29% te horen.

1: Meten is weten

Op nummer één: research en planning. We delen de visie van Shane Barker, die stelt dat het begint het analyseren van je doelgroep op je eigen media. Hoeveel interactie is er, wat doet je doelgroep en wat vinden ze er nu van? Een onderzoek naar je huidige doelgroep stelt je in staat een gerichte content strategie te ontwikkelen. Die strategie bevat concrete beschrijvingen en doelen.

  • Stel realistische en tijdsgebonden doelen
  • Stel KPI’s (Key Performance Indicators) vast om die doelen te meten
  • Creëer persona’s om je doelgroep te omschrijven
  • Kies een tone of voice
  • Kies soort content (foto, video, blogs e.d.) en formats
  • Ontwikkel een contentmarketing funnel, waarin je het proces beschrijft die jouw doelgroep zou moeten doorlopen

2: Contentcreatie

Stap twee: begin met het maken van relevante content voor jouw doelgroep. Ga op zoek naar relevante zoekwoorden, maak een lijst met relevante onderwerpen rondom jouw merk of branche en begin met het maken van jouw unieke content. Gebruik hierbij een contentkalender, waarop je aangeeft welke content je wanneer post. Dit geeft je houvast in het maken van jouw content.

Loop je vast bij het maken van jouw content? Laat onze plaatjes- en praatmakers je helpen en boost jouw contentmarketing!

3: Plannen en publiceren
Als je relevante content hebt ontwikkeld voor jouw doelgroep, begin je met het plannen en publiceren van jouw content. Dit doe je zo:

  • Selecteer de platforms waar je jouw content gaat publiceren
  • Breng in kaart hoe die platforms elkaar kunnen versterken bij het publiceren van die content
  • Gebruik, waar gewenst, een planner tool om je content automatisch te laten publiceren (dit bespaart een hoop tijd en maakt het een stuk efficiënter)
  • Pas je content aan voor ieder platform (¡muy ímportante!)
  • Publiceer je content op frequente basis en op de juiste momenten (niemand zoekt fietsbanden om 3 uur in de nacht, denken wij dan)

4: Promoten en distribueren

Alleen publiceren is niet genoeg, je content moet gezien worden. Promoot je content door linkjes te delen op social media, optimaliseer je blogs voor Google, deel je content op platforms als Mention, gebruik email marketing en kijk of je jouw content op prominente plekken op het web kunt krijgen.

5: Analyseren en bijstellen

Meet de prestaties van jouw content en stel dit bij. En nee, dit doe je niet één keer, maar dit wordt jouw ‘way of life’. Maak gebruik van de analyse tools binnen social media of Google Analytics voor je website. Werp een blik op de eerder gestelde KPI’s en kijk of je je doelen hebt behaald, leer je doelgroep beter kennen en wees kritisch op de punten waarop jij kunt verbeteren.

Killing your babies

Nee, niet écht doen natuurlijk. Maar, zelfs wij bij On The Rocks ervaren soms dat onze snode plannen niet geheel uitpakken zoals we dachten. Dit is niet erg en hoort erbij, maar stop geen tijd in het maken van content dat niet werkt voor jouw publiek. Staar je ook niet blind op de formats die je hebt gebruikt en focus meer op de platforms die goed scoren voor jou.

We hopen dat we je hebben kunnen inspireren om contentmarketing toe te passen voor jouw organisatie. Je kunt nog steeds die salestijger zijn met een voet tussen de deur, maar mensen slikken reclame gewoon minder goed these days. There’s gotta be another way, and luckily for you there is: contentmarketing!

Afbeelding van Ritchie van de Graaf

Ritchie van de Graaf

Superstrategische strateeg op het gebied van online strategie. Staat het liefst op zijn snowboard in Oosterijk en draait af en toe een plaatje als DeeJay.

Word elk kwartaal slimmer.

Meld je aan voor de On The Rocks nieuwsbrief en krijg toegang tot exclusieve inzichten, creatieve inspiratie en de laatste trends in onze branche.

Inschrijven nieuwsbrief