Langzaam maar zeker ontstaat er een soort ‘tegenbeweging’ als het gaat om social media. In crisistijden als deze heerst verveling ten top en vragen we soms – voor ons gevoel – het uiterste van ons creatieve vermogen om onszelf op een leuke en gezonde manier bezig te houden. Deze crisis brengt echter in kaart dat mensen zich niet zo snel meer laten verliezen in het scrollen door eindeloze stories op Instagram van mensen die we niet kennen. Natuurlijk vermaken we ons nog steeds met grappige filmpjes op YouTube en zit de jongere generatie (waaronder wij) nog steeds op Dumpert. Maar slowly but surely ontdekken mensen dat social media hun misschien ook wel wat down-sides brengt. De één na de ander die Facebook en Instagram zelfs verwijdert na documentaires als The Social Dilemma, omdat ze beseffen dat deze media erop uit zijn jou zo lang mogelijk vast te pakken en online te houden.
Onze mening: it’s a good thing. We zeggen niet dat je altijd productief moet zijn, maar het is goed je niet te verliezen in social media en bewust te zijn dat het alsmaar kijken naar het prachtige leven van je favoriete celebrity jou alleen maar vertelt: jij hebt het niet zo goed voor elkaar, hè?
En natuurlijk, dit geldt niet voor iedereen en… zoveel mensen, zoveel meningen. Maar, als je het ons vraagt, draait 2021 op social media gebied om purpose.
Mensen willen groeien
Dat mensen purpose zoeken in hetgeen wat ze lezen komt volgens ons doordat het mensen vooruit brengt. We zijn allemaal een beetje klaar met die onzin en willen content zien die ons laten groeien, waar we wat aan hebben. En we willen realiteit zien, geïnspireerd worden en niet in een of andere droomwereld leven die ongrijpbaar en onbereikbaar is. Want daar worden we gewoon niet beter noch vrolijker van. En kwaliteit boven kwantiteit: die flauwe gif-jes kennen we nu wel, vertel ons liever iets waar we wat aan hebben.
Hoe ga je hier zakelijk mee om?
Voor ondernemers geven we eigenlijk gewoon één gouden tip: be real. Waar het voorheen zo goed werkte om alles te polijsten, de mooiste plaatjes, de succesverhalen te delen, wint integriteit het nu. En nee, je hoeft écht niet zo nodig te vertellen dat je laatst die kan koffie over je bureau hebt gedonderd. Maar je zou bijvoorbeeld wél kunnen vertellen hoe die reorganisatie voor jou voelde of hoe je in het verleden een misstap hebt gemaakt en ervan hebt geleerd. Kwetsbaar, maar waar. Zie jouw onderneming als een mens: iedereen heeft zoveel mogelijke goede dagen, maar zeker ook slechte. Vaar met die golf mee en laat je publiek een klein beetje voelen wat jij voelt, wat jouw bedrijf voelt. Houd alles dichtbij en tastbaar voor je klanten, je fans, je crew.
Storytelling en content creatie
Als we dan even vanuit ons perspectief schrijven: wij creëren content vanuit een verhaal. Een intake met een nieuwe klant duurt bij ons vaak minstens een uur. Dit gaat niet over de middelen die hij of zij wilt inzitten, integendeel zelfs, daar kijken we later wel naar. We willen het verhaal horen, we willen de persoon kennen. Een mooi verkoopverhaal kunnen we in tien minuten schrijven, maar een écht verhaal die impact maakt kost wat meer tijd. En dat maakt niets uit, sterker nog, wij geloven dat het noodzakelijk is. Natuurlijk zal er altijd iemand zijn die je uitgeklede verkoopverhaal gelooft, maar wij geloven dat kwaliteit en echtheid alleen nog maar belangrijker en belangrijker wordt. Op het moment dat het verhaal staat en je doelen helder zijn, dán pas gaan we kijken naar middelen zoals een website, visitekaartje of nieuwe huisstijl.