5.0
5/5

Goede informatie komt met een goede tekst!

Of je nu als student je scriptie à 40 pagina’s aan het schrijven bent, een bericht op social media plaatst of goede content aan het bedenken bent voor jouw bedrijfswebsite: vrijwel iedereen komt af en toe terug op hetgeen wat er na al dat harde werk op papier staat.

Of je nu als student je scriptie à 40 pagina’s aan het schrijven bent, een bericht op social media plaatst of goede content aan het bedenken bent voor jouw bedrijfswebsite: vrijwel iedereen komt af en toe terug op hetgeen wat er na al dat harde werk op papier staat. Maar wát maakt nu dat je tekst af en toe zo slordig of onprofessioneel leest? Is het puur enthousiasme of ligt het gewoon aan hoe goed je vroeger hebt opgelet bij Nederlands? Zeker in tijden waar fysiek contact geminimaliseerd moeten worden, is het belangrijk dat je op papier en digitaal sterk uit de hoek komt. Wellicht kunnen de volgende tips je daarbij helpen.

  1. Satisfiers en dissatisfiers

Om maar even met termen te smijten. Slordigheden zoals een dubbele ‘de’, kleine grammaticale fouten en de welbekende ‘dt’ zorgen ervoor dat jouw lezer(s) het niet alleen een mindere tekst vinden, maar soms zelfs afhaken. Dit zijn fouten die wanneer ze niet worden gemaakt ook niet mee worden genomen in een beoordeling, terwijl wanneer ze er wel zijn iemand volledig kan afknappen op jouw stuk. Dit noemen we: dissatisfiers.

  1. De spellingcontrole

‘’Ik doe er wel even snel een spelling- en grammatica controle overheen, de deadline is zo al.’’ Nope, niet genoeg! Mensen die een lang stuk hebben geschreven, deze automatische controle hebben gedaan en vervolgens hun stuk zelf teruglezen hebben er misschien ervaring mee. Goed geschreven dubbele zinnen haal je er hiermee bijvoorbeeld niet mee uit, evenals die kleine grammaticale fout. Lees je geschreven stuk daarom na afloop zeer aandacht terug en laat bij voorkeur één of twee anderen dezelfde taak uitvoeren.

  1. Geen jargon

Mensen lezen over het algemeen – zeker in berichten met commerciële doeleinden – jouw stuk voor de expertise die erin te vinden is. Veelvoudig gebruik van vakjargon in de tekst kan ervoor zorgen dat mensen snel afhaken vanwege onduidelijkheid. Wanneer je dit wél doet, leg dan ook uit wat het betekent.

  1. Onnodig of extra duidelijk

Even linksonder in beeld checken of je al op die 2000 woorden zit. Nee? Dan toch maar even die info (die eigenlijk niet nodig was) erin verwerken. Van ‘erg’ naar ‘heel erg’ en tóch maar die opsomming gebruiken waar 5 komma’s voor nodig zijn. Dit zijn geen manieren om je boodschap duidelijker over te laten komen. Beperk je tot het essentiële en laat onderdelen weg die niet bedragen aan hetgeen je te vertellen hebt. Dit lijkt zonde, maar dat is een afgehaakte lezer ook.

  1. Wie A zegt, moet ook C zeggen

Waar het onderwerp waarover je schrijft voor jezelf vaak een bron van enthousiasme is, kan het voor de lezer iets compleet nieuws zijn. Wees daarom voorzichtig met het doen van aannames in de kennis van de lezer. Mensen moeten wijzer worden uit je stuk en zich niet achteraf hoeven afvragen waar het nu eigenlijk over ging. Een goede opbouw met inleiding, middenstuk en slot kan al veel doen om niet alleen voor de lezer maar ook voor de jezelf structuur te krijgen in het schrijven.

  1. Je tekst in het echt

Vierkante ogen? Tijd om je geschreven stuk tastbaar te maken door hem uit te printen. Lees hem hardop voor en maak met een pen of potlood aantekening waar het volgens jou of anderen verbeterd kan worden. Leg het stuk vervolgens 24 uur weg en ga de volgende dag verder met de aanpassingen die je hebt gedaan.

Na het lezen van deze blog is het wellicht duidelijk geworden dat dit geen kleinere variant is van ‘Schrijven Voor Dummies’ maar een hulpmiddel om jezelf te beperken in het maken van onnodige fouten. Laat jouw creativiteit zich hierdoor daarom niet teniet doen. Succes met schrijven!

Word elk kwartaal slimmer.

Meld je aan voor de On The Rocks nieuwsbrief en krijg toegang tot exclusieve inzichten, creatieve inspiratie en de laatste trends in onze branche.

Inschrijven nieuwsbrief